Szajkó Tamás terepfutóblogja

csíkfutás

Kishegyi illatár

#335 S Balatonlelle - Gyugy

2025. szeptember 16. - tszajko

Teljesítés időpontja: 2025. szeptember 13.

#335 Sárga sáv: Balatonlelle, vá. - Gyugy, kálvária
Bejárt jelzés hossza: 14,96 km
Vibe check: 4

Teljes futás hossza: 15,38 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 97% (kilátó-kitérő!)
Megtett szint:
 258 m

Bruttó / nettó idő: 1h:28min / 1h:20min
Bruttó / nettó tempó: 5:45 min/km / 5:15 min/km

A tóparti stégen álldolgálva a naplemente aranyhídját csodálva önkéntelenül elgondolkodtam azon, hogy ez a kellemes 26 fokos szeptemberi időjárással megáldott utószezon valójában sokkal kellemesebb időablak a Balaton-parti jelenlétre, pláne ha az ember, a) nem is igazán akar fürödni a tóban, b) csíkfutni viszont annál inkább akar. Így összel ugyanis az ember már nincs arra kényszerítve, hogy a hajnal menedékébe merüljön, így sokkal emberbarátibb kezdésekkel dolgozHATna, ha a családi élet kötelezettségei nem foglalnák le a nappali időszak gyakorlatilag minden óráját. Így hát mit tehet az ember, a kellemes wellness-hétvégés leruccanás péntek estéjén 4:15-re állít ébresztőt, majd a kellemesen belégkondizott (szeptember van, ugye) szobában megpróbál értelmezhető mennyiségű alvásmennyiséget beraktározni (ezúttal sikerült!)

3:45-kor megébredve nem feltétlenül hittem volna, hogy van még út a visszaalvásba, de a szervezet még csak megmarkolt egy félórát, így álomból kirobbanva ugrottam a kanapéhoz, ahol a rendkívül előrelátó módon összekészített futócucc már csak rám vár, és alig pár perc múlva már kis is kanyarodtam a csíkfutás blog dél-somogyi bázisaként funkcionáló balatonszemesi hotel parkolójából. Az utóbbi két év nyaralásai már kissé megritkították az elérhető célpontokat, de szerencsére nyugat felé Lelle és Boglár még kínál útvonalopciókat - ezúttal a Balatonlellét Gyuggyal összekötő 15 km-es sárgára esett a választásom, melynek két végpontját egy rendkívül hatékony, bár éppenséggel 4:53-kor startoló tömegközlekedési opcióval tudtam előzetesen összekötni. A Gyugyra átvezető út szerencsére vad- és eseménymentes, így nagyjából 10 percem marad a vaksötétben azon merengeni, hogy vajon az igazak álmát alvó falut tényleg meg fogja-e látogatni egy nagy fehér busz így szombat hajnalban, de végül nem kellett csatlakoznom, a végén már utastársakkal együtt ugrottam a járműre. Balatonbogláron még egy gyors eszközváltás is megvalósult, majd 3 percnyi vonatozást követően, viszonylagos lelkesedés birtokában ugrottam le a peronról a lellei nagyállomáson.

Tovább

Meghosszabbítjuk Bicskéig

#240 S Bicske - Csabdi

Teljesítés időpontja: 2025. szeptember 4.

#240 Sárga sáv: Bicske alsó vá. - Csabdi, központ
Bejárt jelzés hossza: 6,72 km
Vibe check: 3

Teljes futás hossza: 13,38 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 50,22%
Megtett szint:
 186 m

Bruttó / nettó idő: 1h:17min / 1h:13min
Bruttó / nettó tempó: 5:45 min/km / 5:30 min/km

A cím ezúttal is adja magát (ezen a blogon soha nem határolódok az olcsó politikai címadástól, lásd még: Kötcsei piknik), de pontosan hogy is alakult úgy, hogy egy random szerdán egy ilyen nyúlfarknyi sávon találom magam 50 kilométerre az otthonomtól? Nos, a tárgybeli sárga jelzés létezése a KDP 1. szakaszának lekönyvelése során ugrott vissza a tacit tudatomba, amikor is szomorúan realizáltam, hogy a piros nyugati "kanyarjával" a semmiben lógva hagytuk a rövidke Csabdi-Bicske összekötőt. Persze, így hogy kis hunyorítással még Budapest agglomerációjáról beszélünk, azért nem tűnt lehetetlen egy kellemeset-a-hasznossal jellegű pótlás, de valójában jogosan merül a kérdés, hogy miért lenne az ember amúgy csak úgy Bicskén?

Itt pedig jöhet a történet másik szála: minden csíkfutás melletti elköteleződésem mellett motoszkált bennem a vágy (túl sok nyári körversenyt néztem), hogy a nyár vége felé tekerjek egy nagyobbat, de akárhogy is forgattam a térképet, semmi szimpatikus nem rajzolódott ki előttem. Egy vadabb nyugati scrollozásnál aztán egyszer csak feltűnt Bicske neve előttem, és heuréka, máris pánikszerűen kerestem a bringás útvonalat, egészen tökéletes eredménnyel: Szentendre és a sárga jelzés féltávja között szinte pontosan 50 km van. Ez oda-vissza 100 km, meg még ott van az a fránya csíkfutás is, de ha minden igaz, az egész projekt bele tud férni a gyerekek ovi-időjébe, így egészen praktikus módon a nyárból a talán hűvösebb szeptemberbe halasztható az indulás.

Az eredetileg kinézett szerdai napra már 10 nappal előzetesen esőt írt, és végig konzisztensen is ez maradt az előrejelzés, de végül a teljes eső- és szélmennyiség elfogyott hajnali 4-ig (pontosan tudom, mert épp pszeudo-másnaposan fetrengtem az ágyban), így kissé keserédesen figyeltem a ragyogó kék eget pihenésre (és munkára) kárhoztatva. Csütörtökön természetesen az előrejelzéssel szemben már jóval borultabb idő fogadott, és mivel Andi sem volt aznap otthon, az expedícióm időben történő teljesítésének kritikusságát felvállalva (értsd: ha defektet kapok, akkor bedobom az erdőbe a biciklit és hazataxizok) kissé bizonytalanul vágtam neki az első kerékpáros szakasznak. A 2 órás tekerés vad izgalmaival nem terhelném a nagyérdeműt (Strava itt), legyen elég annyit megjegyezni, hogy ha az ember a Budai-hegységen keresztüli útvonalat rajzol, akkor ne lepődjön meg hogy heveny pulzusreakcióval járó emelkedőket kell leküzdenie. 

Tovább

Még pár falat Szlovákia

#37 S Szőlősardó - Szelcepuszta | #41 Derenk - Vecsembükki-zsomboly | #38 S Jóbarát-zsomboly - Tornanádaska

Teljesítés időpontja: 2025. augusztus 20.

#37 Sárga sáv: Szőlősardó, központ - (Jósvafő) Szelcepuszta
Bejárt jelzés hossza: 12,15 km
Vibe check: 7 (Mostantól kísérleti jelleggel hozzárendelek egy ilyen rendkívül szubjektív értéket minden szegmenshez, ami nagyjából a jelzés látványosságát, követhetőségét, járhatóságát, jelzettségét, általános hangulatát hivatott összefoglalni egy teljesen szubjektív 1-10-ig terjedő számértékben. Az értéket ebben a mezőben nem fogom indokolni, a szöveges beszámolóból minden részlet kiderül.)

#41 Zöld sáv: (Szögliget) Derenk, oh. - (Bódvaszilas) Vecsembükki-zsomboly oh.
Bejárt jelzés hossza: 11,17 km
Vibe check: 4

#38 Sárga sáv: (Bódvaszilas) Jóbarát-zsomboly - Tornanádaska, vá.
Bejárt jelzés hossza: 7,17 km
Vibe check: 2

Teljes futás hossza: 30,49 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 65,8%
Megtett szint:
 1380 m

Bruttó / nettó idő: 5h:16min / 5h:01min
Bruttó / nettó tempó: 6:49 min/km / 6:30 min/km

Ahogy egy évvel ezelőtt, úgy idén is Sátoraljaújhelyben töltöttem augusztus 20-a környékén, és ahogy tavaly, úgy idén is ellenálhatatlan vágyat éreztem arra, hogy az egyik délelőttöt (és hajnalt) az Aggteleki-karszt ritkán járt rögei között töltsem. Mivel a futásra ezúttal kifejezetten az ünnepnapot tudtam fordítani, a konzisztens vonatmenetrendet kihasználandó a Perkupát és Tornanádaskát a lehető legbonyolultabban összekötő útvonalat választottam ki, amely egy 5:00-kor induló vonatkozást, azaz egy igazán baráti 3:20-as felkelést vont magával. Igazán nagy panaszom egyébként nem volt emiatt, pláne így az utóbbi hetek-hónapok hőség/sport kapcsolatú tragédiáit hallva, igazából egészen logikusnak tűnt az augusztusi futás minél inkább a hajnalba terelése. A frissítést már előre kifundáltam, és még a nyaralás alatt magamhoz vettem a világ legjobb csokiját, a Studentská Pecetet, ami a maga 170 grammjával (és 2,5 eurójával) képes végig ellátni a nagyjából 5 órás kaland alatt.

19-én este ésszerűen nem sokkal fél 10 után is ágyba vetődtem, majd váratlan fordulat következett: egész egyszerűen nem tudtam elaludni! Szinte minden expedíció előtt kötelező kör a viszonylag korai lefekvés, és szinte soha nem szokott ezzel problémám lenni, de ezen az estén minden összejött: meleg volt, felhallatszott a Tina Turner Best Of koncert, zizegtek a szúnyogok, kényelmetlen volt a párna, és végül a Garmin tanúsága szerint egészen szürreális módon 1:02-kor sikerült elaludnom. Az utolsó pillanatokban már azon fantáziáltam, hogy mindent borítva alvás nélkül robbanok ki az ágyból, és elcsípem a 3:13-as vonatot (wtf), de végül a bő 2 óra alvás pont elégnek bizonyult az elinduláshoz, és bár a szokásosnál kevésbé intenzíven ordítottam fejben, hogy „let’s fucking go”, viszonylag hatékonyan ráfordultam az elindulásra. A kocsiban ülve aztán újra elmerengtem azon, hogy hogy lehetek ekkora idióta, hogy a zempléni hegyeken átszáguldva magam elé csábítom a környék teljes vadállományát, de végül egy oldalt álló bambit leszámítva eseménytelenül értem át Szlovákiába, majd a határt ismételt metszése után 4:45-kor le is parkoltam a tornanádaskai állomásépület mellett.

 

 

 

Tovább

A szlovák kapcsolat

#SK5623 Z: Liptovská Osada - Maly Zvolen

 

Teljesítés időpontja: 2025. augusztus 13.

#SK5623 Zöld sáv: Liptovská Osada, Jednota amh. - Maly Zvolen 
Bejárt jelzés hossza: 8,3 km

Teljes futás hossza: 19 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 44%
Megtett szint: 891 m 

Bruttó / nettó idő: 2h:25min / 2h:15min
Bruttó / nettó tempó: 7:38 min/km / 7:08 min/km

"Köszönöm Istenem, hogy nem születtem szlováknak" - dobhatom be figyelemfelkeltésként ezt a rendkívül magasröptű gondolatot, hogy aztán azonnal el is üssem az élét azzal, hogy ez a kérdés az én esetemben gyakorlatilag 2 km-en múlt, másrészt meg (és ami talán fontosabb), hogy természetesen kizárólagosan csíkfutási szempontból vetettem fel ezt a gondolatot. Az aggodalmat nem önmagában a szlovák turistaút-hálózat mérete indokolja, hiszen a maguk 14.000 km-ével nagyjából pariban vannak a magyar 17.00-jével, hanem a szintemelkedések egészen gátlástalan jelenléte, ami persze senkit nem lep meg, aki valaha ránézett a Kárpát-medence térképére, de ha ennél egy picit részletesebben tekintünk az útvonalakra, akkor tényleg nehéz nem ijedezni terepfutóként.

De miért is nézne rá az ember részletesebben a térképre ilyen ügyben? Nos, úgy adódott, hogy az idei családi nyaralást egészen outside-the-box módon gondolkodva a kánikulától elmenekülve a hegyekben, egész pontosan a Fátra és az Alacsony-Tátra találkozásánál töltöttük el, így természetesen már előre dörzsöltem a tenyerem a terepfutásti lehetőségek miatt! Már csak azért is tűnt igazán kecsegtetőnek a lehetőség, mert a szlovák turistaút-hálózat vizuálisan gyakorlatilag teljesen megegyezik a magyarral (ennek az okait sem bonyolult feltárni), így igazából egy teljesen szabványos csík-teljesítést is előirányozhattam magamnak.

Átugorható szövegdoboz #1: a szlovák turistaút-hálózat vizuálja


Amíg Európa legtöbb országában egészen civilizálatlan, jellemzően a piros-fehér színkombinációra és számozásra alapuló jelzés-struktúrák vannak jelen, addig Szlovákiában egy, a magyarral gyakorlatilag teljesen megegyező hálózat segíti a turistákat. A hasonlóság viszonylag könnyen magyarázhatónak tűnik, de valójában nincs szó közös kiindulási alapról: a mai magyar rendszer már Trianon után, 1928-ban került elindításra, előtte az egész országban (így a mai Szlovákiában is) is jóval kezdetlegesebb, ad-hoc jelzések voltak jelen, így valójában inkább párhuzamos fejlődési utakról beszélhetünk.

A különbségek persze így is meghökkentően apróak: amíg mi enyhén téglalap alakú jelzésekkel (10*12 cm) dolgozunk, addig a szlovákok szabályos négyzeteket használnak (10*10), és bár a négyes színpalettánk megegyezik, a színek hierarchiája eltér. Egészen zavarba ejtő módon a szlovákoknál is érvényesül az ábécé-sorrend, így amíg nálunk a kék-piros-sárga-zöld a sorrend, addig náluk a piros a "kéktúra", és ezután következik a kék, a zöld és a sárga (červená, modrá, zelená, žltá).

A szlovák rendszer szintén ismeri az egyes úticél típusokhoz vezető elágazásokat vizuálisan is támogató kiegészítő jelrendszert, de ezek jelölése már azért jobban eltér a magyartól - érdekes módon egyetlen ilyen jelzéssel sem sikerült összefutnom egy hét során, a sima sáv jelzések kegyetlenül felfutnak a hegytetőkre! A magyar hálózatból ilyen formában teljes mértékben hiányzó része továbbá a rendszernek az átlósan félbevágva félig színezett négyzettel ábrázolt jelzéstípus (kicsit lejjebb görgetve megtekinthető a rosszul leírható vizuál), amely a sima sávokhoz képest kisebb volumenű, kifejezetten helyi jelentőségű útvonalakat hivatott jelezni - ilyet viszont még teljesítenem is sikerült!

Aztán, ahogy elkezdtem válogatni a lehetséges opciók között, egyre jobban elborzadtam azon, hogy az egyszámjegyű kilométeres útvonalak is rendre 500+ méteres szinteket követelnek, de miután felmértem, hogy technikailag ilyen nehézségű lejtőket végülis Magyarországon is lehet elvétve találni, szóval TALÁN négykézláb mászásra nem kell számítanom.

 

Tovább

Bonyhádi bozótharc

#95/1 S Bonyhád - Szekszárd

 

Teljesítés időpontja: 2025. augusztus 6.

#95/1 Sárga sáv: [Kátolyi elágazás amh.-] Bonyhárd, aá. - Szekszárd, Baka István Általános Iskola
Bejárt jelzés hossza: 21,1 km
Teljes jelzés hossza: 100,8 km

Teljes futás hossza: 23,3 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 90%
Megtett szint:
 322 m

Bruttó / nettó idő: 2h:10min / 2h:00min
Bruttó / nettó tempó: 5:35 min/km / 5:10 min/km

Az augusztus elejei szekszárdi látogatásba kézenfekvőnek tűnt egy kis csíkfutást rejteni, és látszólag könnyű is az ember dolga, hiszen Tolna szívéből mind a négy jelzésszín kiágazik. Aztán persze a már teljesített kék (DDK/AK), a hosszú távú túramozgalom piros (DDP), a Tolnában és Baranyában majd’ 100 km-t bolyongó sárga kizárása után valójában csak egy reális opció maradna: a Szekszárdi-dombság gerincét 34 km-en keresztül feltáró zöld jelzésű „Szekszárdi borút”. Az operatív tervezés során azonban egyértelművé vált, hogy a valójában Sióagárdot és Mórágyot összekötő, Szekszárdot csak érintő útvonal logisztikája a világosban futás, és a reggeltől dolgozás / gyerekre vigyázás követelményei mentén nem igazán oldható fel. Így végül mégis a sárgára ugrottam vissza: persze nem a 100 km-es teljes távra, hanem egy sokkal barátibb Szekszárd-Bonyhád 20-asra, amely teljesítéssel a sárgából fennmaradó további 80 km is határozottan kezelhetőbbé válik.

Mivel Szekszárdra egy fárasztó hosszú hétvégézés után estem be, az első kilövési opciómat még egy kis ágyban fetrengéssel és csak egy alibi városon belüli 10-essel kezeltem, viszont a következő hajnalon már fejben hangos, valójában persze néma LFG kiáltásokkal ugrottam ki az ágyból 4:30-kor. Remek stratégiai érzékkel a terepfutó nadrágomat és zoknimat a még alvó családtagokkal teli szobában helyeztem el, de mivel egy félmaratont gondolom öltönyben is le tudnék futni, a kérdést nem feszültem túl, és 4:40-re ki is értem a rendkívül közeli buszmegállóba. A meglepően népszerű hajnali járaton elhelyezkedve egyéb teendő híján végigkövettem a Szekszárdi-dombságra szépen lassan rávetődő napkelte kibontakozását, majd alig 20 perccel később le is szálhattam a dombvidék túlsó lejtőjének aljában elhelyezkedő Bonyhádon.

Tovább

A Tápió szele

#179/2 P Tápiógyörgye - Homoki kápolna | #215/2 Z Homoki kápolna - Farmos

Teljesítés időpontja: 2025. július 26.

#179/2 Piros sáv: Tápiógyörgye vá. - Jászberény, Homoki kápolna [- Jászberény, Tanítóképző Főiskola amh.]
Bejárt jelzés hossza: 17,5 km
Teljes jelzés hossza: 29,58 km

#215/2 Zöld sáv: [Jászberény, Tanítóképző Főiskola amh. -] Jászberény, Homoki kápolna - Farmos, Turul-emlékmű [- Mende vá.]
Bejárt jelzés hossza: 17 km
Teljes jelzés hossza: 92,61 km

Teljes futás hossza: 36,86 km 
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 93%
Megtett szint:
 107 m

Bruttó / nettó idő: 3h:18min / 3h:07min
Bruttó / nettó tempó: 5:22 min/km / 5:05 min/km

A feszített csíkfutás-kvóta tarthatósága érdekében sokáig úgy terveztem, hogy a hagyományos „lefutom az életkoromat kilométerben” koncepció helyett idén inkább egy klasszikusabb 60-as futással lepem meg magam, de végül a majdnem szülinapi KDP-indító után nem éreztem magamban az ambíciót a túlvállalásra – pláne, hogy a nyári időszakban, ha az ember nem akar éjszaka futni (és nem akar), akkor kifejezetten fájdalmas tud lenni a hőérzet. Így hát fellapoztam a listámat, de mivel az egyetlen 36 km-es táv pont a speciálisan kezelendő Szekszárdi-dombságban leledzik, inkább a vésztartalékomhoz, a Tápióságon keresztülfutó zöld jelzés környezetéhez nyúltam, ahol viszonylag könnyen fel is tudtam rajzolni egy a múlt decemberi prológom által nyitva hagyott kintlévőséget is kulturáltan rendező ~36 km-es útvonalat.

A Tápióságot átszelő szolnoki vasútvonalak abszolút támogatják a nyárhoz igazodó kora hajnali kezdést, így a kaland logisztikája a hajnali 3-as kelést leszámítva nem is tűnt kifejezetten nehézkesnek (ugye nem is a legkorábbi futáshoz kelésem idén, sóhaj). Akklimatizációs szándékkal a gyerekek vakációs menetrendjére ráelőzve a szülihéten 4-5 körüli kelésekkel tudtam le a napi mozgásaimat, így szombaton már simán a 3-as ébresztő előtt ébredtem – más kérdés, hogy ennek az elsődleges oka a Szentendrére lecsapó gigantikus vihar volt. Az ágyban fekve mélyelemzést folytattam az időképpel, és arra jutottam, hogy minden audio/vizuális inger ellenére az apokaliptikus időjárás nem igazán fogja érinteni az Alföld északnyugati peremvidékét, így végül az eredeti terv szerint vágtam bele a teljesítésben. Az özönvíz és a mennydörgés az előrejelzéseknek tökéletesen megfelelően a magaslati zónára korlátozódott, így az M4-esre ráfordulva már teljes nyugalomban reggelizhettem meg, a Tápióság kisebb bekötőútjai pedig szemrevételezés alapján már nedvesnek sem bizonyultak.

Farmoson aztán az autóból kikászálódva a várakozás perceiben még átélhettem a vihar utó- és a pirkadat előrezgéseit, majd a 10 perces vonatozás alatt menetkészre küzdöttem magam (jó lett volna csak futóövet vinni, de a pusztában a vízpótlást nem tudtam volna megoldani), és már határozott szürkeségben pattantam le Tápiógyörgyén a szerelvényről.

A párásodással küzdő szelfikamerával a biztonság kedvéért lőttem gyorsan egy rettenetes minőségű vasúti névtáblás fotót, mivel a követni kívánt piros jelzés fizikai létezésével kapcsolatosan voltak előzetes aggályaim, és bizony az állomásépületnél hiába is kerestem a pöttyös jelzést. A figyelmes olvasók emlékezhetnek, hogy a ’24 decemberi futásom során terv szerint teljesíteni akartam a Jászberény – Homoki kápolna piros jelzést, de a terepi empirikus megfigyeléseim alapján a jelzés pimaszul folytatott délkelet felé – mint az az MTSZ nyilvántartás publikálását követően kiderült, elvileg egészen Tápiógyörgye vasútállomásáig.

Tovább

Közép-Dunántúli Piros 1.: Lábatlan Trail Running

#236/1 P Piszke - Szár

Teljesítés időpontja: 2025. július 16.

#236/1 Piros sáv: Piszke vá. - Szár vá. [- Mór vá.]
Bejárt jelzés hossza: 55,75 km
Teljes jelzés hossza: 99,25 km

Teljes futás hossza: 55,75 km 
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 100%
Megtett szint: 
1305 m

Bruttó / nettó idő: 6h:32min / 5h:39min
Bruttó / nettó tempó: 7:02 min/km / 6:05 min/km

A sokorói fiaskó után logikusnak tűnt a mielőbbi vérbosszú gondolata, de a július elején lecsapó gigavihar az első pótdátumot ellehetetlenítette, időközben pedig befutott a jelzés Totyától, hogy július közepén nyílik egy időablak a Közép-Dunántúli Piros elkezdésére, amire természetesen azonnal le is csaptam. A Duna komárom-esztergomi szakaszától egészen Zircig kanyargó 270 km-es csík szakaszolása nem feltétlenül volt egyértelmű, az első túranap végpontjaként Szár (55 km) és Oroszlány (77 km) egyaránt értelmezhető volt, ezúttal azonban – tanulva a korábbi savanyú leckékből – én a lightosabb opció felé tolódtam el, a fennmaradó 215 km reálisan nézve így is három túrával lesz teljesíthető a nem túl távoli jövőben.

A KDP északi végpontját jelentő Piszke vá. Komárom-Esztergom (haha, mint a megye) vonala olyannyira nem frekventált, hogy ha a 6:30-as érkezést túl korainak éreznénk, akkor legközelebb 10:30-kor kezdhetnénk bele az útvonalba, így érthető módon elköteleztük magunkat a Déliből 4:30-kor induló hajnali járat mellett. Apró problémaként még az jelentkezett, hogy ez az indulás annyira korai, hogy a HÉV üzemkezdettel el sem lehet érni a vonatot, de szerencsére Totyánál ideiglenesen kiürült a lakás, így már előző este beutaztam a nagyvárosba, és miután a világ legszomorúbb ottalvós buliját is megültük (kettőnk közt egy egész sör elfogyott!), nyugovóra is tértünk, hiszen másnap a két szobában kegyetlenül 4-kor csörgött az ébresztőóra.

Viszonylag kényelmes készülődés után kellemesen hűvös félhomályban sétáltunk el Kelenföldre, majd a Guns N’ Roses koncertől érkező „tömegekhez” csatlakozva elindultunk nyugat felé. A vonaton még bohóckodtam egy kicsit alvás színleléssel, majd egy órával később megérkeztünk Almásfüzitőre, ami egyben egy ~40 éves időutazást is jelentett: a 20 perces várakozás igazi urbex élményt adott a monolitikus vasútépülettömb és gyártelep-árnyban elköltött reggelim mellé. 6:00-kor aztán megjött a vonatunk, amire felszállva külön köszöntést kaptunk (érthető, az utazóközönség egy kézen megszámolható), és lassújelektől kísérve még fél órát pöfögtünk a Duna és az időközben egyre aktívabban fölénk tornyosuló Gerecse-tömb között.

 

Tovább

Sokkoló Sokoró

#345/1 S Pannonhalma - Ravazd

Teljesítés időpontja: 2025. június 25.

#345/1 Sárga sáv: Pannonhalma vá. - Ravazd, délnyugati határ [- Győrszemere vá.]
Bejárt jelzés hossza: 22 km
Teljes jelzés hossza: 45,63 km

Teljes futás hossza: 22 km 
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 100%
Megtett szint: 
503 m

Bruttó / nettó idő: 2h:26min / 2h:11min
Bruttó / nettó tempó: 6:38 min/km / 5:59 min/km

Ahogy azt már a legutóbbi bejegyzéseimben pedzegettem, a 10. Kinizsi Százas kipipálását követően végre ténylegesen kitárultam előttem a horizontok, és immár teljesen szabad kezet kaptam abban, hogy hogyan és merre gyűjtöm tovább a kilométereket. Ez a mondat persze semmilyen formában nem igaz, hiszen a családi, munkahelyi, földrajzi, fiziológiai és időjárási korlátozások valójában jelentősen behatárolják a gondolkodásomat, de a szabad akaratnak már az illúziója is szívet melengető!

A következő nagyobb futást a naptár június végére ütemezte dobta ki, ami a jelenkor magyar klímájában napközbeni mozgásként már nehezen értelmezhető, így az optimális megoldásként az év legrövidebb éjszakájára lecsapva egy éjszaka-hajnal kombináció merült fel. Mivel rendkívül trehány módon a teljes csíkfutás-állomány értelmezhető falatokba rendezésének előkészítésének munkáját még nem végeztem el (dolgozom rajta), így a pontos útvonallal még bizonytalankodtam darabig, de miután kiderült, hogy az év hátralévő részére országos matrica tulajdonossá váltam (nem saját akaratomból), végül nyugat felé köteleztem el magam, és az autóval jól megközelíthető Sokoró vidékét néztem ki magamnak.

Tovább

Nagy börzsönyi áttörés

#119 S Kismaros - Nagybörzsöny

Teljesítés időpontja: 2025. június 13.


#119 Sárga sáv: Kismaros vá. - Nagybörzsöny, községháza amh.
Bejárt jelzés hossza: 20,55 km

Teljes futás hossza: 20,55 km 
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 100%
Megtett szint: 
500 m

Bruttó / nettó idő: 1h:53min / 1h:51min
Bruttó / nettó tempó: 5:30 min/km / 5:25 min/km

A tavalyi évhez hasonlóan június elején idén is a Börzsöny déli részén megbúvó Szokolyán töltöttünk néhány napot, amit semmiképpen sem tudtam máshogy értelmezni, mint felkérést a táncra! Miután tavaly a napfény utolsó utáni fényeivel kísérve letudtam a Szokolya közvetlen közeléből induló egyik turistajelzést, egyértelmű volt, hogy jöhet a másik is, a Kismarosról Nagybörzsönybe áttörő 20 km-nyi sárga útvonal.

Bár a hegyekben még a nyári időjárás mellett sem elviselhetetlen az esti hőérzet, az egész napos nyaralás fáradsága utáni futás helyett sokkal csábítóbbnak tűnt a friss és üde hajnali kilövés gondolata, így a júniusi napkelte nevetséges időablakát kihasználva egy szolid hajnal 4-es indulást ütemeztem be magamnak, ami a moderált tempóterv tartása mellett tökéletesen el tud vezetni a Nagybörzsönyt 06:08-kor elhagyó nagy sárga buszhoz.

Tovább

Kinizsis nagypista

#162 Z Csobánka - Kesztölc

Teljesítés időpontja: 2025. május 23.


#162 Zöld sáv: Csobánka, Margitlget - Kesztölc, Szabadság tér amh.
Bejárt jelzés hossza: 24,58 km

Teljes futás hossza: 104,58 km
Csíkhatékonyság [bejárt jelzés / teljes futás]: 23.5% (haha)
Megtett szint: 3129 m


Bruttó / nettó idő: 14h:06min / 13h:02min
Bruttó / nettó tempó: 8:05 min/km / 7:29 min/km

Ahogy azt a projekt felvezetésében is megírtam, a csíkfutás-állomány aggasztó mérete azt az elköteleződést teszi szükségessé, hogy a terepfutásra fordítható erőforrásait szinte kizárólagosan sáv jelzések bejárásával töltsem. Szinte, mert minden csíkfutás-elköteleződésem mellett a május végére ütemezett Kinizsi Százas olyan fix pontként van rögzítve a naptárban, amit egyszerűen nincs lelki erőm száműzni – pláne idén, amikor végre a 10. (ünnepi pólót is magával vonzó!) teljesítésem esedékes.

A kisördög aztán persze nem hagyott nyugodni, ugyanis már egy jóideje szemeztem a Kinizsi Békásmegyertől Tatáig vezető útvonalát érintő turistaút-hálózattal: bár maga a hivatalos útvonal legnagyobbrészt a már kipipált OKT-n haladt, valójában kis költői szabadsággal több to-do jelzés is integrálható a teljesítménytúrába. Az egyik ilyen kézenfekvő opciót a Csobánka és Kesztölc közötti 25 km-nyi zöld jelzés szolgáltatta, amelynek jelentős részét a Kinizsi maga is bejárja, de a két céltelepülésnél az útvonal pont áttér az OKT-re, kihagyva a települések központjában fellelhető véglpontokat. Rövid osztás-szorzás után kiderült, hogy a zöld végpontok felkeresése Csobánkán 4, Kesztölcön 2 extra km-t eredményezne, ami a Kinizsi nagyságrendjeit elnézve teljesen vállalható opciónak tűnt. Legnagyobb örömömre az extra betérések olyan szépen rásimultak a hivatalos útvonalra, hogy a túra itinerjében jelzett összes POI-t érinteni tudtam, így különösebb bűntudatom nem lehet amiatt, hogy a Kinizsi-szlengben „kispistázásként” ismert távrövidítés helyett én valójában „nagypistázással” önszorgalomból növelhetem majd a bejárt útvonalat.

Az alapvetések felvázolása alapján rögtön érkezik is a kulcskérdés: ha a 100 km-es Kinizsiből mindössze 25 km-nyi a csíkfutás, akkor az egész napról szükséges-e részletes összefoglalóval terhelnem a kedves olvasókat?

YES            YES          YESYESYES
YESYES     YES          YES       YES
YES   YES  YES          YES       YES
YES     YESYES          YES       YES 
YES             YES         YESYESYES

Ez a kérdésfeltevés igazából eléggé költőinek volt eltervezve, és csak ezt az aranyos, bár már most is gyenge vizuális geget (ami mondjuk egy évtized múlva visszolvasva még bénább lesz) akartam volna felütni vele, hogy aztán a beszámolót valójában lényegében csak a bejárt szakaszra limitáljam, de aztán végül olyan váratlan események fejlemények jelentkeztek a túra napján, amelyek mégis szükségessé tettek egy kis történetmesélést!

Tovább
süti beállítások módosítása